پذیرنده متعهد میگردد به کلیه قوانین تجارت الکترونیک کشور و مقررات عمومی و الزامات این حوزه که از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا و شاپرک وضع شده است، پایبند باشد.
پذیرنده متعهد میگردد هیچگونه اطلاعات حساس دارنده کارت را از طریق سایت خود از دارندگان کارت دریافت نکند.
پذیرنده متعهد میگردد، سایت فعال و امکانات لازم جهت ارائه خدمات و کالا را دارا باشد و امنیت وب سایت خود را تامین نمايد؛ به نحوی که از بروز هر گونه سوءاستفاده احتمالی جلوگیری گردد.
تبصره1: منظور از امکانات لازم برای ارائهکنندگان خدمات از طریق اینترنت، کامل بودن فروش اینترنتی میباشد که شامل مشخصات کامل محصول، اضافه کردن محصول به سبد خرید، انتخاب نحوه ارسال و نهایتاً پرداخت میباشد.
پذیرنده متعهد میگردد، درصورت رخداد موارد امنیتی مانند هک شدن سایت پذیرنده، بلافاصله موارد را به شرکت اعلام نمايد تا شرکت نسبت به غیرفعالسازی "کد پذیرندگی" مربوطه اقدام کند.
پذیرنده موظف است، نحوه و شرایط ارسال یا تحویل، شرایط برگشت از خرید به روشهای مختلف همچون (اعلام در وبسایت، تهیه بروشور راهنما و ...) به منظور روشن بودن مراحل استفاده از کد دستوری فوقالذکر و نهایتاً پرداخت را به مشتری اطلاع دهد.
پذیرنده موظف است به ارسال کالا یا ارائه خدمات فروخته شده از طریق اینترنت، مطابق توافق به عمل آمده با دارنده کارت که در سایت خود اعلام نموده است.
پذیرنده به هیچ عنوان مجاز به دریافت مبلغ اضافی به عنوان هزینه کارمزد پرداخت اینترنتی از دارنده کارت نیست و کلیه کارمزدها طبق مقررات شاپرک محاسبه میشود.
پذیرنده متعهد میگردد از فروش کالا یا خدماتی که مخالف مصوبات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سایر قوانین موجود در کشور است، خودداری نمايد.
چنانچه دستورالعمل مصوبی از سوی وزارت بازرگانی در ارتباط با کالا یا خدمات ارائه شده توسط پذیرنده وجود داشته باشد، پذیرنده موظف است کالاها یا خدمات عرضه شده را منطبق با دستورالعمل ستاد قیمتگذاری کالاها در وزارت بازرگانی قیمتگذاری نمايد.
پذیرنده موظف است در صورت دارا بودن وب سایت، لوگو و لینک شرکت را در صفحه اصلی سایت خود درج نمايد.
پذیرنده متعهد میگردد اطلاعاتی را که شرکت برای بررسی فنی وب سایت پذیرنده احتیاج دارد در اختیار نماینده شرکت قرارداده و توصیهها و مواردی که بازرس شرکت متذکر میشود را در اسرع وقت به کار ببندد.
پذیرنده متعهد میگردد کلیه کارتهای صادره توسط بانکها و موسسات مالی و اعتباری مجاز متصل به شتاب را بدون اعمال تبعیض و تفاوت بپذیرد.
پذیرنده متعهد میگردد شماره پشتیبانی و شماره امداد مشتریان را در سایت خود درج نمايد.
پذیرنده متعهد میگردد، IP و دامنه مورد استفاده خود را مشخص نموده و تغییرات آن را به شرکت اعلام نمايد.
پذیرنده متعهد میگردد قبل از منقضی شدن تاریخ نماد اعتماد، در جهت تمدید آن اقدامات لازم را مبذول نمايد.
اعمال مجرمانه
پذیرنده محترم، براساس دستورالعمل ابلاغی شرکت شاپرک به منظور حصول اطمینان از رعایت الزامات پذیرندگی مندرج در قرارداد فی مابین، کلیه تخلفات ذیل به عنوان رفتار پرخطر شناخته شده و در صورتی که پذیرنده از موارد ذکر شده تخطی نماید، مطابق قوانین و مقررات در فهرست سیاه پذیرندگان شاپرک قرار خواهد گرفت.
فهرست سیاه
به فهرستی از پذیرندگان اطلاق میشود که به دلیل تخطی از الزامات و مقررات، تمامی درگاههای پرداخت متعلق به آنها در تمامی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت، غیرفعال شده و ارائه خدمات پرداخت به آنها تا زمان خروج از فهرست سیاه، ممنوع و متوقف میگردد.
مراجع ذیصلاح جهت شناسایی و اعلام پذیرندگان پرخطر
شرکت شاپرک
مراجع قضایی، امنیتی و انتظامی
گردشپی
جدول تخلفات
موارد آسیب به سوابق پذیرندگان و درج نام آنها در فهرست پذیرندگان پرخطر، به شرح جدول زیر است:
دستهبندی تخلف | شرح |
بهرهبرداری غیر مجاز | 1. بهرهبرداری از ابزار پذیرش در حوزهی خدمات غیر مجاز و معاملات صوری |
2. فروش کالا یا ارائه خدمات مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران | |
تخلف در حفظ ابزار پذیرش | 3. نقض نگهداری مسئولانه از ابزار پذیرش |
4. مفقود نمودن یا ایراد ضرر و زیان به تجهیزات پرداخت الکترونیک | |
5. اعمال تغییرات بر روی ابزار پذیرش توسط هر شخصی به جز پشتیبان رسمی شرکت ارائه دهنده | |
6. عدم اعلام جابجایی ابزار پذیرش به شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت | |
نقض محرمانگی | 7. دور نگهداشتن ابزار پذیرش از دسترس دارنده کارت و یا مانیتور کردن صفحه کیبورد ابزار پذیرش |
8. عدم رعایت حریم دارنده کارت در هنگام ورود رمز روی پایانه فروش و یا پرسیدن رمز مشتری | |
9. عدم اعلام بلافاصله رخداد موارد امنیتی مانند هک شدن سایت پذیرنده، به شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت | |
10. دریافت اطلاعات حساس دارنده کارت (Cvv2، تاریخ انقضا و رمز دوم) از طریق سایت (پذیرندگان اینترنتی) | |
نقض حقوق مشتری | 11. اخذ مبلغ اضافی از دارنده کارت بابت پرداخت وجه از طریق ابزارهای پذیرش |
12. عدم ارائه رسید به مشتری | |
13. عدم همکاری در عودت وجوه اضافی واریز شده به حساب پذیرنده | |
مغایرت در اطلاعات پذیرندگی | 14. عدم ارائه اطلاعات صحیح و معتبر از هویت، صنف و کسبوکار، آدرس و شماره تلفن |
15. عدم اطلاعرسانی به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت در صورت تغییر در صنف، آدرس و یا سایر اطلاعات ارائه شده |
تذکر
کلیه موارد عنوان شده طبق قرارداد فیمابین گردشپی و پذیرندگان به اطلاع ایشان رسیده است و کلیه موارد را تایید نمودهاند.
نحوه برخورد با پذیرندگان پرخطر
در صورت اعلام هر یک از مراجع ذیصلاح علاوه بر غیرفعالسازی درگاه پرداخت پذیرنده پرخطر در گردشپی، کد ملی پذیرندگان حقیقی و شناسه ملی پذیرندگان حقوقی در لیست سیاه شاپرک قرار گرفته و تمامی درگاههای پرداختی ایشان در شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت دیگر نیز غیرفعال خواهد شد. لازم به ذکر است امکان دریافت خدمات پرداخت با اطلاعات جدید تا زمان خروج پذیرنده از لیست سیاه شاپرک به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.
دستهبندی تخلف | مدت زمان محدودیت | |
انجام تخلف برای اولین بار | تکرار تخلف | |
بهرهبرداری غیر مجاز | یک سال | مادام العمر |
تخلف در حفظ ابزار پذیرش | سه ماه | یک سال |
نقض محرمانگی | سه ماه | یک سال |
نقض حقوق مشتری | سه ماه | یک سال |
مغایرت در اطلاعات پذیرندگی | سه ماه | یک سال |